PAS JE VOEDING AAN VOOR OPTIMAAL RESULTAAT

Pas je voeding aan

voor optimale prestaties in de sportschool !

Door de volgende basis regels voor voeding te volgen zal je niet alleen goede resultaten met je training en vetverbranding behalen, maar ook zal je gehele dag door voldoende energie hebben voor je dagelijkse bezigheden.

1 : Eet minimaal 6 maaltijden per dag !
Als je 6 maaltijden per dag eet en je zorgt er voor dat er minimaal 2 en maximaal 3 uur tussen deze maaltijden zit, dan zal je dus 6 keer per dag je stofwisseling omhoog jagen, dit in vergelijking met een verbrandingsoven waar je steeds brandstof in gooit. Je stofwisseling is dus de gehele dag hoog en je energie niveau ook !

2 : Zorg ervoor dat in elke maaltijd EN koolhydraten EN eiwitten zitten !
Een maaltijd moet compleet zijn, en dat kan alleen als er koolhydraten in zitten om de energie voorraad op peil te houden en eiwitten voor de spieropbouw en onderhoud. Zorg er wel voor dat je voorzichtig bent met de hoeveelheid koolhydraten per maaltijd omdat te veel gegeten koolhydraten makkelijk omgezet worden in vet. Maar als je minimaal 3 keer per week intensief met gewichten traint mag je eiwit inname wel wat hoger zijn als gemiddeld. Probeer het vet in de maaltijden zo laag mogelijk te houden.

3 : Drink minimaal 10 glazen (250ml) water per dag !
Vocht verlies is prestatie verlies ! Om dit te voorkomen moet je de gehele dag door voldoende water drinken om het vocht gehalte in je lichaam hoog te houden. Als het buiten warmer word dan raak je meer vocht kwijt door verdamping en zweten en zul je dus nog meer moeten drinken om prestatie verlies te voorkomen.

4 : Gebruik goede kwaliteit supplementen !
Als het b.v. niet lukt om voldoende eiwitten uit je voeding alleen binnen te krijgen gebruik dan een goede kwaliteit eiwitshake. Let wel op ! “supplement” betekend aanvulling dus geen vervanging ! Je neemt de shakes dus extra, niet als vervanging voor eten ! Als je teveel vloeibaar voedsel tot je neemt zal je spijsvertering lui worden en kun je last krijgen van b.v. maagzuur. Ook aan te bevelen als je veel van je lichaam vergt is een goed multivitamine en mineraal complex, omdat vitaminen en mineralen bij alle processen in je lichaam een rol vervullen en je dus moet zorgen dat deze voldoende aanwezig zijn. Om je training nog een stapje verder te brengen kun je creatine gebruiken. Creatine sla je op in je spiercellen en als het creatinepeil in je spieren hoog is kun je dus harder trainen.

5 : Lees de etiketten van voedingsmiddelen als je boodschappen doet !
Als je boodschappen doet kijk dan op de etiketten wat er in de producten zit. Overal staat tegenwoordig op hoeveel koolhydraten en eiwitten en vet er in zit. Door je bewust te worden van wat er in bepaalde voedingsmiddelen zit kun je de keuze wat je in je winkelwagen gooit makkelijker maken.

6 : Neem 1 junkdag in de week !
Als je 6 dagen netjes en schoon hebt gegeten beloon jezelf dan met 1 dag waarop je alles mag eten wat je lekker vind. Als je dit op 1 dag doet zal je hiervan niet aankomen of vet worden ! Door deze junkdag kun je er weer een hele week tegenaan en blijf je gemotiveerd.

Probeer deze basis regels te volgen en je prestaties zullen zeker verbeteren.

Succes !